Social Learning Theory (SLT)
* Founder: Albert Bandura
* Core Idea: Individuals, especially children, learn by observing the behavior of others. This is often referred to as observational learning or modeling. The text correctly notes that this is not just about direct imitation, but also about a person's decision to act or not act based on the consequences they see others face.
* The Bobo Doll Experiment: The text accurately mentions this famous experiment conducted by Bandura in the 1960s. The study demonstrated that children who observed an adult behaving aggressively towards a doll were more likely to imitate that behavior, especially if the adult was rewarded for their actions. This experiment was crucial in showing that learning can occur without direct reinforcement of one's own actions.
Four Elements of SLT
The text correctly lists the four key elements or processes involved in observational learning:
* Attention: For learning to occur, the learner must pay attention to the model's behavior. The text suggests that unique or engaging lessons can help a child focus on what is being taught or shown.
* Retention: The learner must be able to remember or internalize the observed behavior. This involves mentally storing the information so it can be retrieved later.
* Reproduction: The learner must be able to physically reproduce the observed behavior. This involves translating the mental representation of the behavior into an actual action.
* Motivation: The learner must be motivated to perform the behavior. This motivation is often influenced by vicarious reinforcement—seeing a model rewarded for their actions increases the likelihood that the observer will imitate the behavior. Conversely, seeing a model punished for their actions decreases the likelihood of imitation.
The text also notes that SLT can be useful for managing difficult students, as children can learn appropriate behavior by observing others being rewarded for good conduct.
സോഷ്യൽ ലേണിംഗ് തിയറി (SLT)
സോഷ്യൽ ലേണിംഗ് തിയറിയുടെ ഉപജ്ഞാതാവ് ആൽബർട്ട് ബന്ദൂര എന്ന മനശാസ്ത്രജ്ഞനാണ്. കുട്ടികൾ തങ്ങളുടെ ചുറ്റുമുള്ള ആളുകളെ നിരീക്ഷിച്ചുകൊണ്ട് കാര്യങ്ങൾ പഠിക്കുന്നു എന്നതാണ് ഈ സിദ്ധാന്തത്തിന്റെ അടിസ്ഥാന ആശയം. ഇത് കേവലം അനുകരണമല്ല, മറിച്ച് മറ്റുള്ളവർ ഒരു കാര്യം ചെയ്യുമ്പോൾ അവർക്ക് ലഭിക്കുന്ന പ്രതിഫലം അല്ലെങ്കിൽ ശിക്ഷ കണ്ടറിഞ്ഞ് സ്വന്തം പ്രവർത്തികൾ തീരുമാനിക്കുന്ന പ്രക്രിയ കൂടിയാണ്.
1960-കളിൽ ബന്ദൂര നടത്തിയ പ്രശസ്തമായ ബോബോ ഡോൾ എക്സ്പിരിമെൻ്റ് ഈ സിദ്ധാന്തത്തിന് വലിയ പിന്തുണ നൽകി. ഒരു പാവയോട് (Bobo doll) മുതിർന്ന ഒരാൾ ദേഷ്യത്തോടെ പെരുമാറുന്നത് കണ്ട കുട്ടികൾ, പിന്നീട് അതേ പാവയോട് ആക്രമണോത്സുകമായി പെരുമാറാൻ സാധ്യതയുണ്ടെന്ന് ഈ പരീക്ഷണം തെളിയിച്ചു.
SLT-യുടെ നാല് ഘടകങ്ങൾ
ഒരു വ്യക്തി മറ്റൊരാളെ നിരീക്ഷിച്ച് പഠിക്കുന്നതിന് ഈ നാല് ഘട്ടങ്ങൾ ആവശ്യമാണ്:
* ശ്രദ്ധ (Attention): പഠിക്കുന്നതിന്, ആ വ്യക്തി മാതൃകയെ (model) ശ്രദ്ധിക്കണം. കുട്ടികളുടെ ശ്രദ്ധ ആകർഷിക്കുന്ന പ്രവർത്തനങ്ങൾ ക്ലാസ് മുറികളിൽ ഉപയോഗിക്കുന്നത് ഇതിന് സഹായിക്കും.
* ഓർമ്മ നിലനിർത്തൽ (Retention): നിരീക്ഷിച്ച കാര്യങ്ങൾ മനസ്സിൽ സൂക്ഷിക്കാനുള്ള കഴിവ്. കണ്ട കാര്യങ്ങൾ പിന്നീട് ഓർത്തെടുക്കാൻ ഇത് സഹായിക്കുന്നു.
* പുനഃസൃഷ്ടി (Reproduction): മനസ്സിൽ സൂക്ഷിച്ച കാര്യം പിന്നീട് ഒരു പ്രവർത്തിയായി ചെയ്യുന്നതിനുള്ള കഴിവ്.
* പ്രചോദനം (Motivation): ഒരു കാര്യം ചെയ്യാൻ വ്യക്തിയെ പ്രേരിപ്പിക്കുന്ന ഘടകം. മറ്റുള്ളവർ ഒരു നല്ല കാര്യം ചെയ്തപ്പോൾ അവർക്ക് പ്രതിഫലം ലഭിക്കുന്നത് കാണുമ്പോൾ ആ പ്രവർത്തി ചെയ്യാൻ പ്രചോദനം ലഭിക്കുന്നു. അതുപോലെ, ഒരു തെറ്റ് ചെയ്തപ്പോൾ ശിക്ഷിക്കപ്പെടുന്നത് കാണുമ്പോൾ ആ പ്രവർത്തി ചെയ്യാതിരിക്കാനും പ്രചോദനം ലഭിക്കുന്നു.
ഈ സിദ്ധാന്തം കുട്ടികളുടെ പെരുമാറ്റരീതി രൂപപ്പെടുത്തുന്നതിൽ വലിയ പങ്കുവഹിക്കുന്നുണ്ടെന്ന് ബന്ദൂര വിശദീകരിക്കുന്നു.
No comments:
Post a Comment