Core Principles
This theory views learning as a mental process that happens within the brain, not just as a change in observable behavior.
* The Learner as an Information Processor: The learner is seen as an active participant who takes in new information, processes it mentally, and stores it in their memory. The brain's ability to use experiences, senses, and thoughts is termed cognition.
* Influences on Learning: Learning is affected by both internal factors (like a learner's prior knowledge and existing mental structures) and external factors (like the learning environment and presented material).
* Associated Methods: This approach is often linked to traditional teaching methods such as lecturing and reading textbooks.
* Sub-theories: The cognitive theory has evolved into various sub-theories that focus on different aspects of how we learn and understand.
Key Figures and Concepts
The text highlights the contributions of two prominent psychologists.
* Jean Piaget: A pioneer in cognitive psychology, Piaget's work focused on how children's mental structures (schemas) and their environment interact to influence learning. He believed that children construct knowledge through hands-on experience and interaction.
* Lev Vygotsky: Vygotsky's theory, also part of the cognitive and social constructivist schools, emphasized that humans are born with fundamental mental functions: Attention, Sensation, Perception, and Memory. He believed that these "elementary functions" are transformed into higher mental functions through social interaction and culture.
Teaching Implications
The text suggests that teaching should be structured to help students understand their own thinking processes. Effective teaching strategies under this theory include:
* Probing Questions: Encouraging students to ask questions helps them actively engage with the material and explore their understanding.
* "Thinking Out Loud": Asking students to verbalize their thought process helps both the teacher and the student understand how they are solving a problem or making connections.
* Organized Instruction: Presenting material in a clear, logical, and structured way helps students process and store information more efficiently.
പ്രധാന ആശയങ്ങൾ
* ആരംഭം: 1950-കളുടെ അവസാനത്തിൽ ഈ സിദ്ധാന്തം രൂപംകൊണ്ടു.
* അടിസ്ഥാന തത്വം: അറിവ് നേടുന്നത് തലച്ചോറിൻ്റെ പ്രവർത്തനത്തിലൂടെയാണ് എന്നതാണ് ഇതിൻ്റെ കാതൽ. ഒരു പഠിതാവ് ഒരു വിവര പ്രോസസ്സർ (information processor) ആയി പ്രവർത്തിക്കുന്നു. പുതിയ വിവരങ്ങൾ തലച്ചോറിലേക്ക് സ്വീകരിക്കുകയും, അതിനെ വിശകലനം ചെയ്ത് ഓർമ്മയിൽ സൂക്ഷിക്കുകയും ചെയ്യുന്നു.
* കോഗ്നിഷൻ: തലച്ചോറ് അനുഭവങ്ങളെയും, ഇന്ദ്രിയങ്ങളെയും, ചിന്തകളെയും എങ്ങനെ ഉപയോഗിക്കുന്നു എന്നതിനെയാണ് കോഗ്നിഷൻ എന്ന് പറയുന്നത്.
* പഠനരീതി: പ്രസംഗങ്ങൾ (lecturing), പാഠപുസ്തകങ്ങൾ വായിക്കൽ തുടങ്ങിയ പരമ്പരാഗത രീതികളുമായി ഇത് ബന്ധപ്പെട്ടിരിക്കുന്നു.
* പഠിതാവിൻ്റെ പങ്ക്: പഠിതാവിനെ അറിവ് നിഷ്ക്രിയമായി സ്വീകരിക്കുന്ന വ്യക്തി എന്നാണ് ഈ കുറിപ്പിൽ വിശേഷിപ്പിക്കുന്നത്. എന്നാൽ, യഥാർത്ഥത്തിൽ ഈ സിദ്ധാന്തമനുസരിച്ച് പഠിതാവ് സജീവമായി വിവരങ്ങൾ പ്രോസസ്സ് ചെയ്യുന്നു.
* പ്രധാന സ്വാധീനങ്ങൾ: പഠിതാവിൻ്റെ ആന്തരിക (മുൻപുള്ള അറിവ്, ചിന്തകൾ) ഘടകങ്ങളും ബാഹ്യ (പരിസ്ഥിതി) ഘടകങ്ങളും പഠനത്തെ സ്വാധീനിക്കുന്നു.
പ്രധാന മനഃശാസ്ത്രജ്ഞർ
* ജീൻ പിയാഷെ (Jean Piaget): കോഗ്നിറ്റീവ് സൈക്കോളജിയിലെ ഒരു പ്രധാന വ്യക്തിയാണ് ഇദ്ദേഹം. പരിസ്ഥിതിയും ആന്തരിക ഘടനകളും (schemas) പഠനത്തെ എങ്ങനെ സ്വാധീനിക്കുന്നു എന്നതിലാണ് അദ്ദേഹത്തിൻ്റെ പഠനങ്ങൾ ശ്രദ്ധ കേന്ദ്രീകരിച്ചത്.
* വൈഗോറ്റ്സ്കി (Vygotsky): മനുഷ്യർ ജനിക്കുന്നത് നാല് "അടിസ്ഥാന മാനസിക ധർമ്മങ്ങളോടെയാണ്" (elementary mental functions) എന്ന് വൈഗോറ്റ്സ്കി അഭിപ്രായപ്പെട്ടു. അവ ശ്രദ്ധ (Attention), സംവേദനം (Sensation), ഗ്രഹണം (Perception), ഓർമ്മ (Memory) എന്നിവയാണ്.
അദ്ധ്യാപകരുടെ പങ്ക്
ഈ സിദ്ധാന്തം അനുസരിച്ച്, അദ്ധ്യാപകർ കുട്ടികളുടെ ചിന്താപ്രക്രിയ മനസ്സിലാക്കാൻ സഹായിക്കുന്ന രീതിയിൽ പഠനം ക്രമീകരിക്കണം. അതിനായി താഴെപ്പറയുന്ന കാര്യങ്ങൾ ചെയ്യാം:
* ചോദ്യങ്ങൾ ചോദിക്കാൻ അവസരം നൽകുക (Probing): ഇത് കുട്ടികൾക്ക് വിഷയത്തിൽ കൂടുതൽ ആഴത്തിൽ ചിന്തിക്കാൻ അവസരം നൽകുന്നു.
* ഉറക്കെ ചിന്തിക്കാൻ പ്രേരിപ്പിക്കുക: ഒരു പ്രശ്നം പരിഹരിക്കുന്നതിനോ ഒരു ആശയം രൂപപ്പെടുത്തുന്നതിനോ വേണ്ടി കുട്ടികൾ അവരുടെ ചിന്തകൾ ഉറക്കെ പറയുമ്പോൾ, അവരുടെ പഠനരീതി അദ്ധ്യാപകനും കുട്ടികൾക്ക് തന്നെയും മനസ്സിലാക്കാൻ സാധിക്കുന്നു.
* പഠനം ചിട്ടപ്പെടുത്തുക: കാര്യങ്ങൾ വ്യക്തവും, ചിട്ടയോടും കൂടി അവതരിപ്പിക്കുന്നത് കുട്ടികൾക്ക് വിവരങ്ങൾ എളുപ്പത്തിൽ ഉൾക്കൊള്ളാനും ഓർമ്മയിൽ സൂക്ഷിക്കാനും സഹായിക്കും.
No comments:
Post a Comment